Narratieve projecten
Waar levensverhalen zin krijgen
Levensverhalen als rode draad
De LevensStudio ontwikkelt vanuit haar biografische expertise narratieve programma’s op maat en voor alle leeftijden. Te denken valt hierbij aan interventies binnen de GGZ (Een Sterk Verhaal) en narratieve trainingen, workshops en lessenseries. Onder andere onderwijsinstellingen (lo, vo, ho en wo) en organisaties met vragen over diversiteit & inclusie, identiteits-, talent- en professionaliseringsontwikkeling zoeken hierin samenwerking met de LevensStudio.
Centraal in de programma’s staat het levensverhaal waarin schrijven, tekenen, vertellen, oordeelvrij luisteren en reflecteren op belangrijke levens-, studie- of werk-gerelateerde gebeurtenissen de basis vormen. De narratieve programma’s dragen bij aan een sterkere onderlinge verbinding, identiteit en potentieel.
Voorbeelden van geleverde trainingen en lessenseries
- Werken met het levensverhaal’ Hogeschool Leiden (2012-2022), studenten minor Levenslooppsychologie maken in 2 workshops aan de hand van reflectieoefeningen op hun eigen leven kennis met de biografisch werkwijze.
- Lessenserie ‘Vertel!’ (2015 ism Younity Consultants), 1e klasleerlingen VMBO interviewen elkaar over levenservaringen en –thema’s, waarna ze elkaar portretteren onder begeleiding van een creatief docent en het resultaat onderling presenteren.
- ‘De kracht van de pionier’ Katholieke Universiteit Leuven (2014 ism Younity Consultants), professionaliseringsmodule voor onderwijsprofessionals, waarin biografisch werkwijze wordt aangereikt in het kader van de narratieve pedagogiek voor in de dagelijkse onderwijspraktijk.
- ‘Van klacht naar kracht’, drie workshops over de overgang.
- ‘Jong brengt oud op verhaal’ (2011), 3 Havo-leerlingen interviewen ouderen over hun leven. Hoofdthema’s uit de levensverhalen worden uitgelicht en door de jongeren tot expressie gebracht.
- ‘Summercourse’ Vrije Universiteit Amsterdam (2011), zomerprogramma voor 1e generatie studenten, in het bijzonder studenten met een niet-westerse achtergrond, die op weg geholpen worden in de voortzetting van hun studiekeuze. Eén van de pijlers van het programma is het werken met levensverhalen en het schrijven van een levensverhalenessay.
- ‘De kracht van onze professionele identiteit’ (2014 ism Younity Consultants), invulling teamdag professionals van een begeleidingsinstituut voor jongeren. Doel: een gezamenlijke identiteit formuleren voor een op te stellen bedrijfsvisie.
- ‘Ambivalente ambitie’ (ism Me-Treats), 2-daagse work-out voor body & mind met yoga, work-life balance coaching en lekker & gezond eten.
Voorbeeldcasus Summercourse VU
De Summercourse is een programma in de zomerperiode voor eerstejaarsstudenten, in het bijzonder eerste-generatie met een bi-culturele identiteit. Het heeft als doel om studenten zich bewust te maken van hun bijzondere positie als eerste generatie-student. Gedurende negen dagen werken studenten aan hun eigen levensverhaal in de vorm van een kort levensverhalen essay. Hierin krijgen ze gedurende de Summercourse ondersteuning bij het schrijven middels colleges en workshops en worden ze begeleid door een buddy, een tweede- of derdejaarsstudent met eenzelfde achtergrond.
De LevensStudio is gevraagd de buddytraining te verzorgen waarin buddy’s leren hoe levensverhalen te ontsluiten en kennis maken met verschillende biografische werkvormen door deze zelf te ervaren.